Už nás znáte. Víte, že když je potřeba, dokážeme v závodech zabojovat, spojit síly a zabrat. Nevzdáváme to, ani když situace nevypadá zrovna růžově. I díky vám. Už tolikrát jsme si potvrdili, že ačkoliv se všem kolem zdá, že to nepůjde, pozitivní mysl a víra dokáže nemožné. Zažili jste to párkrát s námi. Víte, o čem mluvíme. A teď tu máme další výzvu. Netýká se závodů. Ba naopak. Možná se na první pohled může zdát, že to bude boj s větrnými mlýny. Ale my jsme přesvědčení, že když nás podpoříte, společně se nám povede velká věc. Pokusíme se vrátit respekt na české silnice. Zkrotit svá ega. Lépe si za volanty svých aut rozumět. Uvědomit si, co je na silnici opravdu důležité. A připomenout si, že na silnici se nezávodí. Proto vznikl projekt Respect Road, na kterém se podílíme spolu s ŘSD ČR. A Martin Macík mladší vám vysvětlí, o co přesně jde.    

I když to tak možná nevypadá, na běžných silnicích se pohybuji přeci jen častěji než na závodních tratích. Myslím, že mám slušné zkušenosti s řízením, znám chování aut v extrémních situacích, díky závodům dokážu i na silnici dobře předvídat. Měl jsem taky rozjívené období, byl jsem mistr světa amoleta. Ale i díky Dakaru jsem relativně brzo začal v běžném provozu jezdit dost opatrně. Po všech svých zkušenostech ze závodů i silnice se dokonce bojím přisednout jako spolujezdec k cizímu řidiči. Několikrát jsem si potvrdil, že opravdu nebezpečné situace můžete ovlivnit jen zčásti, druhý díl odpovědnosti je na těch, kteří se v daný moment s vámi sešli na silnici. A svou podstatnou roli hraje také náhoda, kterou prostě neovlivníte. A někdy může být hodně nešťastná.              

Ale jsem přesvědčený, že když se i v nebezpečné konstelaci potkají na silnici rozumní řidiči, kteří jedou ohleduplně a opatrně, a kteří nemají potřebu si za volantem cokoliv dokazovat, šance, že vše nakonec dobře dopadne, je mnohem vyšší. Zároveň se nesmí nezapomínat na podstatná fakta. Všichni je známe. Ale nepřikládáme jim patřičnou pozornost. Pokusíme se proto o nejdůležitějších bezpečnostních pravidlech co nejčastěji mluvit. A také osvětlit pár skutečností, které by mohly pomoci, aby si řidiči osobáků a náklaďáků na silnici lépe rozuměli.    

Základ je dodržovat bezpečnou vzdálenost

Nepospíchejme tolik. Cesta z práce není závod. Nelepte se na silnici na řidiče před vámi. Nechávejte si vždy takový odstup, abyste byli schopní i v případě nečekané kolize bezpečně zastavit. Když jedete v náklaďáku, vzdálenost na auto před sebou ještě protáhněte. My v kamionech pod sebou často máme i několik desítek tun. A ty se prostě samy jen tak nezabrzdí! Zní to logicky, ale divili byste se, jak často se toto jednoduché pravidlo nedodržuje. Prosím, mysleme na to, že přibližně každá jedenáctá nehoda, zaviněná řidiči nákladních vozidel vznikla nedodržením bezpečné vzdálenosti. A následky bývají fatální. 

Nepředjíždějte zbytečně a myslete na slepé úhly 

Za kamioňáky můžu prohlásit, že dlouhé vzájemné předjíždění náklaďáků v levém pruhu nepomůže nikomu. Nebudete v cíli rychleji. Není to obdivuhodné. Není to bezpečné. Zdržuje a ohrožuje to všechny ostatní kolem vás. Pro řidiče osobáků zase připomínám, když předjíždíte nákladní auto, uvědomte si, že řidiči velkých aut mají několik slepých úhlů, ve kterých vás nevidí: za korbou, před pravým předním kolem nebo z boku zhruba v úrovni kabiny. V těchto místech řidičům kamionu zmizíte a oni nemají šanci zahlédnout vás ani v zrcátkách. Myslete na to, když se ocitnete v jejich blízkosti.   

Soustřeďte se na řízení

A tady je za mě největší prostor zabrat. A platí to pro řidiče kamionů stejně jako osobáků. Přiznejme si, co všechno se v autě děje a nemělo by. Telefony bez handsfreeček, sociální sítě, SMS zprávy, chaty, to jsou nejčastější a nejnebezpečnější rušiči. A kdo z vás pravidelně za volantem něco hledá v tašce, podává dětem pití nebo třeba svačí? Pro kamioňáky, kteří jezdí dlouhé trasy a pod zadkem mají pár tun, to platí dvojnásobně. Lidi, soustřeďte se na řízení. Všechno ostatní počká. Když potřebujete něco naléhavého vyřešit, zastavte si. Připomínejte si, že nepozornost za volantem patří mezi nejčastější příčiny nehod. Stačí moment, kdy se přestanete soustředit, a všechno může být rázem jinak. Stanou se věci, které už nikdy nevrátíte zpátky.  

Respect Road – naše spanilá jízda

A kromě výše zmíněného, je za mě nejpodstatnější ohleduplnost k ostatním. Respekt je největší frajeřina. A jen málokdo ho dokáže ostatním nabídnout. Na silnici obzvlášť. Emoce a ega tu často mají na vrch a bohužel dokážou většinu krizových situací dost zkomplikovat. Pokaždé, když sedáte do auta, připomínejte si, HLAVNÍ JE DOJET V POŘÁDKU. A myslete na to, že i na silnici jsme jeden tým, jen každý máme jinde cíl. Bavme se o tom, že machr za volantem se nepozná podle loktu vystrčeného z okýnka, klaksonu v pohotovosti a zásoby fíglů, jak předjet kolonu aut před sebou. Víc se cení ochota s přátelským gestem pustit před sebe posádku s dětmi na zadním sedadle.